Tuesday, December 22, 2009

Study in overseas...

Sebelom aku pi oversea, ade jugak la suare2 sumbang tanye, kenape nak study luar, uni kiter takde yg bgs dah ker? Jawapan aku mudah je, kenape uni tempatan hantar lecturer ke luar negara untuk buat Phd, buat research, buat master etc?

Memang sampai sini, secara fizikalnya, tak banyak beza pon, lebih2 lg uni sini tua dah usianya. Masih lg pakai Blackboard.. Tp yg nampak bezanya ialah lebih byk praktikal, dan kita lebih independent dgn diri sendiri tanpa mengaharapkan org lain. Kalau kat uni temptan, ade kawan2 boleh same2 buat keje, kalo malas nak buat assgmt boleh je copy. Tapi di sini yg bgsnya, kita belajar dalam group international. Seboleh2 setiap individu akan tunjukan yg terbaik untuk tunjukkan bangsa mereka memang bangsa berjaya.

Macam tu lah aku kat sini. Aku lebih komited, komitmen pon makin tinggi. Mat salleh sini bijak mereka bukanlah dr segi teori, tp dr segi praktikal. Mereka boleh terangkan pada kita dengan experience mereka saja.

Yg tak bgsnya diorg nih, selalu buat keje last minit. Tp walaupon keje last minit, tetap lg keje mereka tersusun..

Selalu org bangsa kita salahkan Melayu sendiri, melayu malaslah, melayu mudah lupa lah, 'janji melayu' lah. Tp itu semua bukan sikap bangsa kita, itu sikap individu. Sini, mat salleh team group aku mane penahnye nak datang awal. Kalo dalam kelas, kebenyakan yg lambat mat salleh.

Kenapa kita sanjung tinggi mat salleh? kenape? aku taktau kenape org kita selalu sgt pandg tinggi ngan mat salleh. Bg aku takde ape beza pon mereka dengan kita. Selalu kadang2, kita bleh tgk dalam FB, friendster, org nak pakai istilah2 english macam chill, cheers, tp tau ke diorg maksud sebenar dan kegunaan benda alah tuh. Kalau guna ayat tu nak tunjuk kita up to date ke? ke ank tunjuk yg kita ni pandai speaking? Terus terang cakap, mat salleh yg kat uni pon grammar pon salah malah penah tanye kat aku macam mane nak eja bouyancy.. haha. kadang2 aku gelak gak tgk kat FB org pakai istilah2 mcm tuh..

Paling teruk org kita selalu je pakai fesyen2 mat salleh. Sini fesyennya memang la 'heaven'. salah satu sebab diorg ni cuace bermusim. Masalah kat Malaysia plak, cuace tgh hari terik pakai hoody, masuk dalam banggunan pakai spek mata hitam, paling aku gelak ade gak yg nak pakai winter scarf ala, yg lilit kat leher tuh.. hahaha.. mangsa fesyen btol la bdk2 zaman skang nih..

2 comments:

Anonymous said...

erm...dak2 muda skrng dh segan nk nak guna bhasa ibunda..bimbng kwn2 ckp low clss...mcm2 bro...

zarf_iera said...

huhu...psl fesyen 2..xley nk watpe. de crtain outfit dh mmg djdkn formal outfit.cth cam tie. sbnrnye..owg putih pkai mnde 2 sbb musim dorg,kt mlysia pn nk ikot jugak.. mau x brpluh owg kt mlysia ni pkai tie?

nyway,ganbatte!ko skang dh jd duta ngra kt sne! tjk yg trbaik!huhu...